Hardlopen tijdens zwangerschap
2 april 2019

5 tips voor de juiste hardlooptechniek

Er zijn veel discussies geweest over hoe goed hardlopen precies voor je is. Als expert op dit gebied kan ik hier heel makkelijk over zijn: wanneer je de goede hardlooptechniek gebruikt, dan is hardlopen heel erg goed voor je. Niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je geest. Trek jij de hardloopschoenen weer aan, kijk dan eerst even naar mijn 5 tips voor de juiste hardlooptechniek.

Tip 1: Actief lopen

Actief lopen is belangrijk. Niet alleen omdat het een beter resultaat geeft, maar vooral omdat het de kans op blessures verkleint. Tijdens het hardlopen betekent actief lopen dat de spieren van de voeten en benen aangespannen worden zodat zij de klap op kunnen vangen. Actief lopen is niet per definitie moeilijk, het is een kwestie van discipline. Heb je het idee dat de activiteit afneemt en dat je begint te ‘schokken’ tijdens het lopen, richt dan de aandacht op je spieren in je voeten en benen om weer actief te gaan lopen.

Tip 2: Arm inzet

De arm inzet tijdens het hardlopen – grote kans dat je hier nog niet bij stilgestaan hebt. Zorg voor losse schouders en polsen zodat je gewrichten ontspannen zijn. Met de arm inzet bepaal je de felheid van je ritme. Door je romp hierbij relatief stil te houden, kun je extra kracht opbouwen tijdens het hardlopen.

Hierbij is het vooral belangrijk dat de arm inzet naar voren en achteren in een rechte beweging gebeurt. Zo kost het zo weinig mogelijk energie en is het resultaat optimaal. Zeker handig om rekening mee te houden wanneer je de volgende keer hard gaat lopen.

Tip 3: De juiste hardloopschoenen

De verkeerde hardloopschoenen zijn funest. Niet alleen voor het resultaat, maar ook voor je lichaam. Een paar goedkope schoenen om te kijken of hardlopen iets voor je is – je kent het idee vast wel. Ik raad iedereen altijd aan om goede schoenen te kiezen en je hiervoor goed te laten informeren. Zodra je een passende schoen hebt gevonden, kun je deze daarna ook altijd online bestellen. Online vind je veel verschillende categorieën, zoals bijvoorbeeld hier de hardloopschoenen heren.

Investeren in de goede schoen zorgt voor een beter resultaat, een hogere snelheid en vooral voor veel meer comfort tijdens het hardlopen zodat je het langer volhoudt op een manier die goed is voor je lichaam. Veel hardlopers gebruiken bijvoorbeeld Nike hardloopschoenen.

Tip 4: Knie heffen

Je kent vast wel hardlopers die overdreven naar voren hellen wanneer zij snelheid op proberen te bouwen. Zo werkt het niet. Voorovervallend hardlopen remt je af en is bijzonder slecht voor je lichaam omdat het gewicht niet op de juiste manier opgevangen kan worden.

Kijk eens hoe Dafne Schippers loopt. Zij rent rechtop en trekt haar knieën op. Door knie heffen (ofwel skipping) te gebruiken in een consequent ritme kun je meer snelheid opbouwen en train je op de juiste manier omdat je spieren niet overmatig belast.

Tip 5: Hoofd boven romp

Dit sluit natuurlijk mooi aan op mijn voorbeeld van Schippers. Je hoofd moet boven je romp blijven, in een relatief rechte lijn met je ruggengraat. Rechtop hardlopen dus en niet naar voren hellen. Op het moment dat je het hoofd naar voren gooit, ga je uiteindelijk altijd met een kromme rug lopenmaak je eerder een diagonale dan verticale lijn. Kijk eens naar de hardloper: het enige moment waarop zij het lichaam voorover gooien, is wanneer zij met meerdere mensen tegelijkertijd de finish bereiken en ‘het best’ op de foto willen komen te staan!


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love