18 februari 2015

Advies hardloopschoen

Ga je starten met hardlopen of loop je al een tijdje maar heb je klachten aan je voet/enkel/knie/heup? De basis begint bij de juiste hardloopschoenen!

Het is belangrijk dat een hardloopschoen gericht op jou looppatroon voldoende steun en demping geeft. Er zijn verschillende type schoenen: neutraal en schoenen die extra steun geven (overproneren of supineren). Daarnaast zijn factoren als gewicht, mate van getraindheid en je looppatroon belangrijk bij het bepalen van de juiste hardloopschoen.

shoes

Een tip is om je te laten adviseren bij het kopen van je eerste hardloopschoen. Dit kun je bijvoorbeeld laten doen bij Run2day, Runnersworld of de Nike store. Aan de hand van een analyse van je looppatroon, word je door de verkoper geadviseerd welke soort schoen goed bij jou looppatroon past. Over het algemeen is na 1500/2000km hardlopen is schokdemping en de stabiliteit van de hardloopschoen verbruikt en is het weer tijd om te gaan shoppen.

Neutraal
Als de zolen van de hardloopschoenen slijtage vertonen in een S-vormig patroon, van de buitenkant van de hiel naar de grote teen, zal je een neutraal looppatroon hebben.

Overpronatie
Tijdens het afwikkelen van je voet kantelt je voet en enkel naar binnen. Een natuurlijke pronatie helpt om de schok op te vangen op het moment dat je voet op de grond komt. Soms geeft dit geen klachten, maar bij te veel pronatie is de kans op blessures wel hoger. De extra belasting op je gewrichten bij overproneren kan ook klachten geven aan de enkel, knie en heup. De schoen van een overpronator zal aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet extra slijtage vertonen. De juiste schoen zal in dit geval extra ondersteuning geven aan de binnenkant van de voet. Een andere optie is een ondersteunende sportzool gemaakt door de podoloog.

Supinatie
Bij een supinator zie je vooral slijtage aan de buitenkant van de schoen. Blessures die hierbij voor kunnen komen zijn overbelastingsblessures zoals stressfracturen (pijn in de voet). Een neutrale hardloopschoen met veel demping is in dit geval een goede keuze.

En tot slot: draag speciale hardloopsokken om blaren te voorkomen!

Groetjes,

Leana

 

 


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Foodvlog

Bestel nu online

Meest recente Foodblogs

Populaire foodblogs

From Tamara with Love

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

Multiculturele recepten