Jungle Fish Ubud
4 december 2017

Draagt slapen bij aan het herstel van je spieren?

Bijna iedereen kent het wel; spierpijn. Spierpijn ontstaat wanneer je misschien nét iets te veel van je lichaam hebt gevraagd, of wanneer je na een lange tijd niets doen weer eens een stuk hebt hardgelopen. Spierpijn ontstaat doordat er tijdens het sporten microscheurtjes in het bindweefsel van de spieren ontstaan. Logisch dat dit pijn veroorzaakt en tijd nodig heeft om weer te herstellen. In deze blog zoek ik uit of slapen het herstelproces beïnvloedt!

Wat gebeurt er met je lichaam en hersenen als je slaapt

In je slaap schakelt je bewustzijn uit en ben je in rust. Toch gebeurt er van alles met je lichaam en je hersenen als je slaapt.

Lichaam

Tijdens je REM slaap, ook wel de diepe slaap, worden je spieren uitgeschakeld. Je lichaam is hierbij volledig ontspannen. Hierdoor krijgen je spieren volledig rust en dus de mogelijkheid om te herstellen. Daarnaast worden er twee soorten hormonen geproduceerd: testosteron en het groeihormoon IGF-1. Beide hormonen zijn nodig voor de groei van je spieren. Als je goed slaapt worden deze hormonen ruimschoots aangemaakt en zullen je spieren verder groeien.

Hersenen

De biologische klok zorgt er voor dat wanneer het buiten donker wordt het lichaam melatonine aanmaakt. Dit stofje zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Wanneer je gaat slapen schakelt je bewustzijn uit en sturen je hersenen niet langer signalen naar je spieren. Toch gebruiken je hersenen wel energie, er worden nieuwe neuronen en verbindingen gemaakt, die ervoor zorgen dat je geheugen geordend wordt en dingen in je lange termijn geheugen worden opgeslagen. Naast het ordenen van het lange termijn geheugen zorgen je hersenen ook dat je gaat dromen.

Te weinig slaap en spierpijn

Zoals hierboven te lezen is worden er in de slaap twee belangrijke hormonen aangemaakt die nodig zijn om de spieren te laten herstellen en te laten groeien. Wanneer je slecht of weinig slaapt wordt deze aanmaak ook geremd en zullen je spieren minder snel herstellen. Een hormoon dat in actie komt bij weinig slaap is cortisol, dit breekt spieren af en vermindert de aanmaak van testosteron en het groeihormoon. Als je een week weinig slaapt en denkt dat je vervolgens kan compenseren met een weekje veel slapen heb je het mis. Er zal dan wel enig herstel plaatsvinden, maar eigenlijk is dit al te laat. Wanneer je veel hardloopt, heb je gewoon veel slaap nodig zodat je spieren zich voldoende kunnen herstellen en kunnen groeien!

Matrassen die bijdragen aan goede slaap

Als je een fanatieke sporter bent en zeker een aantal keer per week hardloopt en beweegt is slaap essentieel. Er zijn een aantal dingen die kunnen bijdragen aan een goede slaap. Voorbeelden zijn hiervan een vast slaapritme, je telefoon niet meenemen in bed en zorgen dat je niet tot laat naar een fel computer of tv scherm zit te kijken. Daarnaast kan een goed matras ook bijdragen aan een betere nachtrust. Tegenwoordig zijn er traagschuim matrassen die zich zo goed mogelijk vormen naar het lichaam waardoor je én in een correcte slaaphouding komt te liggen die goed is voor je lichaam en spieren én je goed slaapt.

 

 

 


Blijf op de hoogte van de laatste blogs en updates via social media Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest recente Foodblogs

Populaire foodblogs

From Tamara with Love

Multiculturele recepten