Hardloopschema
17 augustus 2015

Hardloopschema

Enige tijd geleden deelde ik met jullie dat ik een eigen hardloopschema had gemaakt en dat ik deze zelf aan het uitproberen was. Nu het einde van dit hardloopschema nadert, wil ik jullie hier meer over vertellen. Eigenlijk ben ik namelijk niet zo van de schema’s. Ik was eens begonnen met de Kayla Bikini Body Workout, maar ook dit hield ik niet lang vol. Wat is dat toch met schema’s?

Waarom ik een hardloopschema niet zo lang volhoud, is eigenlijk heel simpel. Mijn dagen zijn onvoorspelbaar, evenals mijn lichaam. Met de Kayla bikini workout moest ik op maandag, woensdag en vrijdag haar schema volgen en op dinsdag en donderdag een run. Nu is het zo dat ik de ene dag zin heb in een run, terwijl ik de andere dag liever een volledige kracht workout wil doen. Daarnaast heb ik het de ene dag retedruk, waardoor een bezoekje aan de sportschool er gewoon echt niet inzit. Een snelle run is dan ook gewoon veel makkelijker. De afgelopen week woonde ik ook drie weken in Amsterdam, waardoor ik een eind van mijn sportschool vandaan zat. En nu weet ik natuurlijk als geen ander dat als je echt wilt, er altijd een mogelijkheid is. De Kayla workout duurt maar een half uur en de oefeningen kunnen ook met flessen frisdrank en in de tuin op een matje. Maar mij gaat het erom dat ik lekker sport in plaats van me focus op een bepaald schema.

Soms is het ook gewoon zo dat mijn lichaam vraagt naar een andere training. Als benen even niet meer vooruit te branden zijn, ga ik liever voor een upper body workout. En omgekeerd als ik mijn haar niet eens meer in een staart krijg met mijn armen, ga ik voor een lekkere run. Ik wil dus niet aan een schema vastzitten, waar ik per se aan moet voldoen. Dit kost mij veel meer energie, dan het me uiteindelijk oplevert. Terwijl sporten juist veel energie hoort op te leveren!

Hardloopschema

Foto: Copyright 2015 C’est la Vie Photographie

Toch krijg ik van veel beginnende hardlopers de vraag wat nou een goed hardloopschema is om te beginnen met hardlopen. Ik denk dat bij iedereen een ander hardloopschema zou kunnen werken. Ik heb de afgelopen weken een schema voor mezelf gemaakt en mezelf hier ook best goed aan gehouden.

De basis van dit hardloopschema is dat ik afwisselende trainingen doe. Interval, korte/krachtige lopen en langere duurlopen. Ik geloof erin dat je met deze afwisseling sneller kunt worden en uiteindelijk de lopen ook langer vol kunt houden. Met name interval trainingen zie ik nog te weinig voorbij komen bij anderen en zou ik echt aanraden om vaker te doen (als je dit al doet; topperrrr!)

Mijn hardloopschema

Maandag: 5 km vlot
Woensdag: 12 km rustig
Vrijdag: 4 km vlot
Zondag: 15x 200 meter sprint en 1 minuut rust

Maandag: 6 km rustig
Dinsdag: 5 km rustig
Woensdag: 7 km vlot
Donderdag: 5x 1000 meter sprint en 2 minuten rust
Vrijdag: 6 km rustig
Zondag: 14 km rustig

Maandag: 10 km rustig
Woensdag: 10 x 500 meter sprint en 1 minuut rust
Vrijdag: 4 km vlot
Zondag: 11 km rustig

Het is voor iedereen natuurlijk ook weer anders wat jouw startpunt is. De een heeft al een redelijke conditie en rent al 5 kilometer, terwijl de ander misschien net 1,5 km red (zoals ik, toen ik begon). Wat ik van mijn looptrainer heb meegekregen, is om elke keer op te bouwen met 10%. Ren je nu dus 5 kilometer, doe dan de volgende keer eens 5,5 kilometer. Ren je nu 2 kilometer, probeer de volgende keer dan 2,2 kilometer. Houd dit een aantal weken vol en je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat. Vergeet naast al deze trainingen natuurlijk ook niet om aan krachttraining te doen ;).

Veel succes met dit hardloopschema en het lijkt misschien in het begin zwaar, maar je zult snel zien dat je vooruit gaat en dan ben je blij dat je ooit bent begonnen :)!

Liefs,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


One thought on “Hardloopschema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Meest recente hardloopblogs

Populaire hardloopblogs

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

From Tamara with Love