1 oktober 2015

Hardlooptips

Waarom hardlooptips?

Hardlopen, you either hate it or love it. Sommige zijn er helemaal gek van en kunnen er geen genoeg meer van krijgen (zoals ik) :), of je moet er niet aan denken. Toch pakken steeds meer mensen het hardlopen op en zie ik om mij heen meer mensen die beginnen met hardlopen. Vaak krijg ik de vraag van deze mensen of ik tips heb om te beginnen met hardlopen. Dan vertel ik hoe ik ben begonnen en over de hardlooptips die ik mee krijg vanuit mijn loopgroep. Elke woensdag loop ik namelijk met een loopgroep. Dit onder leiding van een ervaren loper, die al diverse marathons erop heeft zitten. Deze hardloop tips deel ik met liefde met jullie, al heb ik ondertussen wel geleerd dat het vooral gaat om je eigen ervaring. Iedere loper is anders, en wat voor de een wel werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Eigenlijk is het vooral gewoon doen! Nike heeft daarin groot gelijk: JUST DO IT! Door het doen merk je vanzelf wat er voor je werkt en wat niet. Toch zijn er natuurlijk wel een aantal tips die ik graag wil delen, omdat ze naar mijn idee goed werken. Hierbij deel ik een aantal van mijn hardlooptips! Hopelijk heb je iets aan deze tips voor het hardlopen en kun je ook aan de slag met de leukste sport die er is: hardlopen!

Hardlooptips

Photo by: Bianca Kramer

Kleding

Het begint allemaal bij je kleding. Je kleding moet goed zijn en aangepast op het weer. Als je kleding niet op orde is, dan gaat het hardlopen ook minder lekker. Een losse broek zit bijvoorbeeld bij mij minder lekker, omdat de stof dan tussen mijn benen gaat schuren. Ik kies daarom altijd voor een strakke broek. Voel altijd even buiten wat voor weer het is voor je je aankleed. In de winter en herfst is een jasje hierbij handig, want mocht het te koud worden, kan je deze makkelijk uit trekken en om je middel knopen. Daarnaast is een lange broek een echte must have. Sommige hardloopbroeken hebben een voering van binnen. Op de echte koude dagen is dit zo lekker! Het is ook zo dat als je het een beetje fris hebt als je naar buiten stapt, dan heb je je eigenlijk goed aangekleed. Je warmt namelijk veel op tijdens het hardlopen en je zult het dan niet meer koud hebben. In de lente of in de zomer is het juist lekker als je je niet te warm aankleed. Een korte broek of een driekwart broek is voldoende. Doe daar nog een singlet op of een t-shirt en je kunt gaan. Een pet is trouwens ook erg handig tijdens het hardlopen in de zomer. De zon kan soms nogal fel zijn, en dan is een goede bescherming toch wel lekker. Zo houd je je hoofd beschermd en heb je zelf niet zo veel last van de zon. Je schoenen moet je laten aanmeten bij een hardloopwinkel zoals Run2Day. Door het dragen van verkeerde schoenen lopen veel beginnende hardlopers blessures op en daar zit je natuurlijk niet op te wachten! Wellicht lijkt het in het begin alsof de schoenen goed lopen, maar wellicht loop je toch een blessure op. Wees hier dus voor op je hoede en laat je adviseren. Van een goede schoen kun je ook nog eens veel langer genieten! In onze webshop kun je ook professionele hardloopkleding en hardloopschoenen aanschaffen voor dames en heren:

Hardloopschoenen Dames
Hardloopschoenen Heren
Hardloopkleding Dames
Hardloopkleding Heren

Beginnen met hardlopen!

Als je helemaal bent aangekleed, kan je beginnen! App gereed? Muziek klaar? Flesje water mee? Allemaal persoonlijke keuzes die voor jou het hardlopen makkelijker kunnen maken. Voor mij is het antwoord op alle drie de vragen volmondig ja. Met mijn app kan ik makkelijk mijn voortgang bijhouden en door de muziek kan ik even alles wat er om mij heen gebeurd vergeten. Ik gebruik zelf Runkeeper, maar wil graag gebruik gaan maken van een hardloophorloge. Met de GPS kun je daarin meten hoever je loopt, op welke tempo en bij sommige zelfs je hartslag! Dit staat voor nu nog even op mijn verlanglijstje, maar wie weet in de toekomst! Door te weten hoever ik elke keer ren, blijf ik gemotiveerd. Zo weet ik wat mijn voortgang is en of ik vooruit ga (of juist niet haha). Als ik terug kijk in mijn Runkeeper, zie ik dat ik begon met 1,5 km. Elke keer dat ik liep, ging het een klein beetje vooruit. Eerst naar 2 km, toen naar 3 en 4 en zo maar door. Naast mijn app, gebruik ik ook altijd mijn muziek. Door de muziek vergeet ik alles om mij heen en denk ik alleen nog maar aan de muziek. Ik zing dan stiekem mee hihi en eigenlijk wil ik nog liever dansen. Maarja dat kan natuurlijk niet. Eerst even rennen en dan pas gaan dansen dan. Het leukste is trouwens als je een eigen Spotify lijst aanmaakt. Je kunt hierin kiezen voor de liedjes die je zelf wilt en ook op welk tempo. De ene dag loop ik bijvoorbeeld heel erg lekker op een heel snel tempo en de andere dag wil ik liever meezingers of een wat rustiger liedje. Als ik van plan ben om langer te gaan lopen, dan neem ik ook altijd mijn belt mee. Hierin kunnen 4 kleine flesjes water en zo kan ik de gehele weg heerlijk genieten van wat verkoeling. Nu moet je gewoon gaan! Stap naar buiten, muziek aan en ren!

Discipline

Volhouden :)! Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Maar je hebt de stap gezet om naar buiten te gaan en hoe voelde dat? Ok, misschien voelde je je af en toe een hijgende zwetende viezerik, maar het gevoel van voldoening na afloop maakt toch alles weer goed! Geloof me, als je volhoudt, zal je ook merken dat je vooruitgaat. Voor mij persoonlijk is dat de motivatie die ervoor zorgt dat ik elke keer weer naar buiten ga. Houdt daarom je voortgang bij met behulp van bijvoorbeeld een app zoals ik eerder vertelde. Wat ook kan helpen om het vol te houden, is om een maatje te zoeken. Sleep elkaar er doorheen en dan wordt het volhouden vanzelf ook makkelijker. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook progressie foto’s van jezelf maken. Veel mensen beginnen met hardlopen om af te vallen en ik kan je vertellen dat dit ook echt een goede manier is om af te vallen. Mits je natuurlijk ook een gezond voedingspatroon hebt. Daarom is het gezonde leven ook een lifestyle. Je kunt flink sporten, vasten en afvallen. Maar je komt dan net zo hard deze kilo’s ook weer aan.

Hardloopschema

Je kunt het beste met een hardloopschema werken. Misschien is je eerste doel om naar de 5km toe te werken, maar doe dit verstandig. Ik ging in het begin zo snel, dat ik nu met een overbelasting blessure zit. Dit wil je natuurlijk niet. Er zijn op het internet al diverse hardloopschema’s te vinden. Het belangrijkste is dat je een hardloopschema kiest dat goed bij je past. Stel voor jezelf een doel op en kijk daarna hoe je dit doel het best kunt bereiken. Wil je sneller of wil je langer lopen? Mijn eigen doel is namelijk om steeds een langere afstand te lopen, maar natuurlijk is het ook wel fijn als je ziet dat je steeds iets sneller gaat. Deze tips voor het hardlopen zijn natuurlijk helemaal aan jezelf om te kijken hoe je deze gaat toepassen. Zelf heb ik geleerd om maximaal op te bouwen met 10%, maar om je wat rekensommen te besparen, is het makkelijker om met een schema te werken. Als je meer dan 10% opbouwt, loop je namelijk eerder blessures op. Je lichaam is wellicht helemaal niet gewend om te bewegen en krijgt daarom een hele schok als deze ineens in beweging komt. Een hele goede verandering natuurlijk, maar daar moet je voorzichtig mee omgaan. Daarnaast heb je met een trainingsschema ook meer een stok achter de deur. Als er op het schema een run staat, is het lastiger om deze over te slaan. Je wilt je graag aan je schema houden en gaat er dan ook helemaal voor. Kom op! Je kan het! Het is zo zonde als je dan het schema verwaarloost. Deze zijn er immers niet voor niets! Wil je extra motivatie dan kun je ook naar de bootcamp Almere of bootcamp Amsterdam van Healthy Running komen! Tips en informatie over cardiotraining en fitness lees je op de website van FM24 (Fitness Magazine 24®).

Nog meer tips ontvangen?

hardlooptips

Guy Plijnaar (personal trainer) heeft voor jou 101 hardlooptips opgeschreven! Met zijn jarenlange ervaring als trainer, heeft hij heel wat ervaring opgedaan. Je ontvangt hierbij niet alleen een hardloopschema, maar je leest ook alles over hardloopkleding, voeding en mentale motivatie. Doe je voordeel met deze hardlooptips en start met hardlopen. Mij heeft het in elk geval weer over een aantal punten aan het denken gezet :)! Dus heb je hulp nodig bij het beginnen met hardlopen? Wacht niet langer en laat dit boek jou helpen! Misschien loop je al jaren of misschien heb je nog nooit een stap buiten gezet. Dit boek is voor iedere hardloper geschikt. Voor de beginnende loper kan dit betekenen dat ze de stap zetten om te gaan hardlopen en voor een ervaren loper, krijg je misschien net de tip aangereikt waarmee je jezelf naar een hoger level kunt tillen. Het kan misschien lastig zijn om iets aan te passen in je trainingen als je al jaren traint, maar toch kan dit net het verschil maken waardoor je straks weer een mooie PR kunt lopen. Ik hoop dat je iets aan deze hardlooptips hebt en dat dit jou naar een hoger niveau tilt! Indien je vragen hebt kun je gerust een reactie plaatsen onder deze blog!

101 hardlooptips bekijken

Shares 0

Reacties


Geef een reactie