Hardlopen na bevalling
12 april 2020

Hardlopen na zwangerschap

Inmiddels ben ik natuurlijk bevallen van mijn tweede kindje. Het is dus ook voor de tweede keer dat ik opnieuw moet beginnen met het opbouwen van hardlopen na mijn zwangerschap/bevalling. Hoe ga ik dit doen en wat zijn mijn doelen?

Tijdens mijn zwangerschap van Marciano heb ik nog best lang hardgelopen. Zeker tot de 21ste week heb ik regelmatig hardgelopen. Daarna ben ik toen verder gegaan met Mom in Balance en was ik nog best fit! Het opbouwen van het hardlopen na de bevalling was even wennen, maar ging eigenlijk best goed.

De zwangerschap van Yara was iets lastiger. Ik voelde mij vooral in het begin heel erg misselijk, waardoor ik het hardlopen al snel had gestaakt. Wel heb ik tot ver in de zwangerschap gebokst (wat later niet heel slim bleek, iets met druk op de buikspieren ;)). In principe wordt er geadviseerd om minimaal 12 weken te wachten met hardlopen na de bevalling. Dit heb ik dan ook (bijna) gedaan. 11 weken na de bevalling van Yara, hield ik het niet meer en wilde ik zo graag een rondje hardlopen! Dit kan trouwens ook best komen door Covid-19, waardoor ik echt even de vrijheid van het lopen weer wilde ervaren.

Het opbouwen doe ik rustig en ik neem hier ook genoeg tijd voor. Mijn eerste training deed ik als volgt: 2 minuten rennen, 1 minuut lopen. En dit 4 keer. Een korte training, maar prima voor een eerste keer. De volgende trainingen ga ik het aantal keer uitbreiden en daarna ga ik het aantal minuten rennen uitbreiden. De snelheid let ik nu niet op. Zodra de conditie weer een beetje terug is en er weer wat leuke afstanden gerend kunnen worden, ga ik werken aan de snelheid.

Ik heb trouwens verder geen klachten van bijvoorbeeld mijn bekken. Wanneer je dit wel ervaart, zou ik nog niet starten met hardlopen, maar eerst een goede bekkenfysio bezoeken! Zeker als je voor je zwangerschap bijvoorbeeld ook niet hebt hardgelopen.

Helaas zijn er de komende periode geen georganiseerde loopjes, waardoor het lastig is om een doel te stellen. Ik wilde graag de Almere City Run weer als eerste run doen, maar ik betwijfel of deze wel doorgaat. Daarom heb ik een eigen doel gesteld: rond mijn verjaardag (12 juni) wil ik graag weer 5 kilometer kunnen lopen. Het hoeft niet snel, maar hopelijk kan ik dit wel achter elkaar volhouden.

Ik wil mijn lichaam vooral weer de tijd geven om aan het wennen te lopen, zodat ik geen blessures op loop en ik langer kan genieten van de mooie sport hardlopen. Want wat heb ik dit gemist en wat was dat eerste loopje weer fijn! De natuur, de vrijheid, een moment voor jezelf. Echt, ik raad het iedereen aan. Maar in deze tijd natuurlijk wel op gepaste afstand en lekker solo lopen!

Stay safe!

Liefs,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Kinderslaapcoach nodig?

Wist je dat ik ook gecertificeerde baby en kinderslaapcoach ben? Op een liefdevolle manier helpen wij kinderen van 0 t/m 4 jaar weer slapen.

Logo Slaapkops

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.