Hardlopen tijdens zwangerschap
6 februari 2018

Hardlopen tijdens zwangerschap?

De vraag die misschien wel het meest gesteld is sinds ik mijn zwangerschap aankondigde, is of ik het hardlopen nog door ga zetten. Daarbij merkte ik ook dat er veel vragen omtrent dit onderwerp zijn. Mag je wel hardlopen tijdens je zwangerschap en hoelang kun je dit nog volhouden? Daarom besloot ik hier een artikel over te schrijven om jullie wat meer duidelijkheid te geven. 🙂

Allereerst mijn persoonlijke ervaring. Stoppen met hardlopen doe ik niet, tenzij mijn lichaam dit op een gegeven moment echt niet meer leuk vind. De eerste maanden heb ik niks aangepast in mijn trainingen. Vanaf week 15 ongeveer besloot ik te stoppen met de trainingen die ik gaf en ook een stapje terug te doen. Ik merkte dat ik af en toe heel moe was en alleen wilde hardlopen als het mij uitkwam en ik de energie had. Daarbij merkte ik ook dat ik eerder uitgeput was, dus de afstanden daardoor wat korter werden. Geen probleem; ik wil gewoon in beweging blijven. Hoe ver dat is en hoe snel, maakt mij daarbij niet uit. Zolang ik dus kan blijven hardlopen, blijf ik dat doen! Op mijn tempo en mijn afstanden.

Starten met hardlopen tijdens de zwangerschap?

Als je eerder nooit hebt hardgelopen, zou ik niet adviseren om dit in je zwangerschap op te pakken. Je kunt dan beter voor andere vormen van sporten starten zoals bijvoorbeeld zwangerschapsyoga. Hardlopen dien je altijd rustig op te bouwen en wanneer je dit wilt oppakken, zou ik dit na de zwangerschap doen. Heb je al vaker hardgelopen of ben je een fanatieke hardloper? Dan kun je gerust blijven hardlopen.

Kan hardlopen tijdens zwangerschap kwaad?

Dit was ook één van de eerste vragen die ik stelde aan mijn verloskundige toen ik daar tijdens mijn eerste gesprek kwam. Nee, gaf ze gelijk aan. Je kunt geen miskraam krijgen door hardlopen en hardlopen is niet schadelijk voor de baby. Wanneer je bijvoorbeeld bekkenklachten hebt of andere problemen en de verloskundige of dokter geeft aan dat je beter niet kunt hardlopen, moet je daar natuurlijk altijd wel even naar luisteren.

Luister altijd naar je lichaam

Dit is altijd al een regel bij het hardlopen, maar ik denk bij een zwangerschap dat de regel extra belangrijk is. Als het hardlopen op de een of andere manier niet goed voelt, doe dit dan ook niet. Zoek andere manieren op om te bewegen en als het hardlopen uiteindelijk niet meer gaat, kun je altijd gaan wandelen.

Ga niet voor PR’s 

Zie het hardlopen tijdens je zwangerschap vooral als iets moois als dit nog lukt! De PR’s komen wel weer een andere keer. Blijf wel lekker in beweging, dit zal je herstel na afloop van de zwangerschap ook ten goede komen!

Geniet van de zwangerschap en blijf bewegen!

Liefs,

Tamara


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


2 thoughts on “Hardlopen tijdens zwangerschap?

  1. Bonsje Kraaij- van den Berg schreef:

    ik heb het nog een paar weken geprobeerd maar extreme hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en bekkenklachten lieten mij rond de 9e week al stoppen 🙁 Ik mis het maar dit kindje maakt mij als broedkipje zo ontzettend ziek! Mijn schoentjes staan vooraan in de kast naar me te lachen en ik kan niet wachten tot ik ze weer aan kan trekken 😉 Voor nu nog maar even ontzettend zwanger zijn….

    1. Tamara Kops schreef:

      Als het gaat, dan gaat het helaas niet! 🙁 Nu maar even genieten van het zwanger zijn en het hardlopen komt daarna wel weer 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Meest recente hardloopblogs

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love