Kurkuma
23 april 2020

Het gebruik van kurkuma voor atleten

Biologische curcumine, de steeds populairder wordende (en goed onderzochte) curcuminoïde uit Kurkuma domineert sinds kort de meeste krantenkoppen binnen de sportindustrie. Eén van de drijvende krachten achter de schijnbaar snelle bekendheid van curcumine, is de grote veelzijdigheid.

Curcumine is tegenwoordig zeer erkend als supplement-ingrediënt met de werkingen van het ‘gezond ouder worden’ en ‘schoonheid van binnenuit’. 

De resultaten van vele sportvoeding-studies hebben gesuggereerd dat curcumine hoogstwaarschijnlijk een sleutelrol kan spelen bij het ondersteunen van de atletische gezondheid en een snellere spierherstel.

Kurkuma voor spierpijn

Bekend is dat vele trainingen en het maken van ongebruikelijke oefeningen, voor zowel atleten op wedstrijd of professioneel niveau als voor beginnende atleten, kunnen resulteren in spierweefsel beschadigingen, zwellingen, (tijdelijk) verminderde kracht, secundaire ontstekingsreacties en pijn die we zijn gaan associëren met deze zogenoemde ‘gezonde’ lichaamsbewegingen.

Waarbij zou het kopen van curcumine u in dit geval kunnen helpen? Uit de woorden van de onderzoekers kunnen we het volgende halen; De antioxidant curcumine is in staat om de twee belangrijkste oorzaken van spierschade, oxidatieve stress en ontsteking tegen te gaan, doordat het reageert op meerdere ontstekings-routes. De onderzoekers verzekerde hierbij dat dankzij de studie deze eerdere hypothese wordt ondersteund en curcumine een waardevolle aanwinst zou zijn voor atleten die spierherstel willen ondersteunen en hersteltijden willen versnellen.

Kurkuma voor spierherstel

Werkend met de populaire curcumine die momenteel beschikbaar is voor de supplementen industrie, testten en registreerden de onderzoekers, in de loop van een acht weken durende studie, de effecten van doses curcuminoïden van verschillende groottes versus een placebo. Door middel van een steekproef, met 30 gezonde mannelijke en 29 gezonde vrouwelijke vrijwilligers, variërend in leeftijd van 20 tot 22 jaar, maten en registreerden de onderzoekers de effecten van 50 mg curcuminoïden, 200 mg curcuminoïden en de placebo ervoor. 

Dankzij dit resultaat, gecombineerd met de andere variabelen die tijdens het onderzoek werden gemeten, konden de onderzoekers het volgende concluderen; Deze gegevens tonen aan dat curcuminoïden spierschade verminderen en spierpijn verbeteren bij gezonde jonge proefpersonen na een periode van spier-beschadigende oefeningen. Dit snellere herstel zorgt voor een consistente training met hogere wedstrijd intensiteit en kan leiden tot verbeterde aanpassingssnelheid en prestaties.


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Foodvlog

Bestel nu online

Meest recente Foodblogs

Populaire foodblogs

Multiculturele recepten