15 september 2017

Laatste tips voor een hardloopwedstrijd

Sta je binnenkort aan de start van een hardloop evenement of wedstrijd? Dan kun je vast nog een aantal laatste tips gebruiken! 🙂 Met deze laatste tips voor een hardloopwedstrijd sta je goed voorbereid aan de start en kun je optimaal genieten van de run!
Tips voor een hardloopwedstrijd

 

 

  1. Loop op je eigen tempo

    Het is vaak erg verleidelijk om je mee te laten slepen door andere runners om je heen. Tijdens de start gaat iedereen vaak hard weg en je wordt een soort van meegesleurd met de rest. Let er op dat je jezelf niet laat meeslepen, maar dat je echt op je eigen tempo blijft lopen. Je zult zien dat je iets verder op de run vele mensen zult tegenkomen die aan het wandelen zijn omdat ze zich hebben laten meeslepen. Die haal jij nu allemaal weer in!

  2. Bereid je goed voor

    Leg de dag voor de race alvast al je spullen klaar, zodat je geen stress hebt op de ochtend van de race. Je kleding kun je zo op je gemak uitzoeken, je voeding klaarleggen en uitzoeken welke spullen je nog meer wilt meenemen. Dit zorgt ervoor dat je rustig de dag begint en je optimaal bent voorbereid op de race. Daarnaast kun je ook alvast bekijken hoe je het best naar de hardloopwedstrijd kunt gaan en waar je al je spullen laat tijdens de hardlooprace. Zelf gebruik ik altijd een flipbelt om mijn telefoon en mijn voeding in te zetten tijdens een hardloopwedstrijd.

  3. Stel een doel in

    Bedenk van te voren wat je doel is van de hardloopwedstrijd. Wil je een bepaalde tijd (Personal Record, oftewel PR) lopen? Of wil je vooral genieten van een run en is je doel het uitlopen van de run? Bedenk je plan op welk tempo je moet lopen als je jouw tijd wilt halen, zodat je dit niet nog tijdens het rennen hoeft uit te rekenen. Als het doel uitlopen is, lees dan vooral tip 1 nog een keer. 🙂

  4. Gebruik een hardloophorloge of hardloop app

    Zorg er voor dat je hardloophorloge en je telefoon goed opgeladen zijn voor als je gebruik wilt maken van apps. Via een hardloophorloge of een app als Runkeeper kun je tijdens de race bijhouden hoe ver je bent en hoe ver je nog moet en daarnaast ook welk tempo je loopt. Zo weet je of je te snel/langzaam gaat voor als je je doel wilt behalen.

  5. Neem genoeg rust

    Enige tijd voor een wedstrijd heeft het geen zin meer om nog keihard te trainen. Laat de zware trainingen even links liggen en ook lange duurlopen kun je beter even niet doen. Je hebt al weken/maanden de tijd gehad om te trainen en je lichaam moet zich nu opladen voor dé race. Ga ook niet naar feestjes waar je hele dagen/middagen moet staan en zorg ervoor dat je goed uitgerust bent.

  6. Eet de juiste hardloopvoeding

    Naast de hardloopkleding die je moet gebruiken waar je al eerder in hebt getraind, is het ook niet verstandig om nieuwe hardloopvoeding te eten/gebruiken. Eet wat je normaal gesproken ook voor een run eet en neem ook geen nieuwe voeding voor onderweg. Zo weet je zeker dat je maag/darmen niet raar gaan reageren en dat je de run zonder problemen kunt lopen. Je kunt het best de dagen voor een hardloopwedstrijd genoeg koolhydraten eten zodat je genoeg energie hebt om te verbranden tijdens een hardloopwedstrijd. Daarnaast is het ook belangrijk om zoveel in ieder geval 2 liter water te drinken per dag voor een hardloopwedstrijd en ook zeker een halve liter water een aantal uur voor je hardloopwedstrijd. Zo zorg je ervoor dat je niet zult uitdrogen tijdens deze wedstrijd.

  7. Draag de juiste hardloopkleding

    Nog even nieuwe hardloopkleding of hardloopschoenen kopen voor een run dat is niet mogelijk. Nieuwe kleding kan irriteren en nieuwe schoenen is wel het laatste wat je moet doen. Je moet kleding dragen dat comfortabel zit en waarvan je weet dat je daar lekker in kunt lopen. Voor professionele hardloopkleding en hardloopschoenen kun je het best naar een specialist zoals Run2day om hardloopschoenen op maat te kopen en bijpassende hardloopkleding. Let er wel op dat je hiermee eerst een aantal keren traint voordat je deze gebruikt voor een hardloopwedstrijd.

  8. Geniet! 

    Het belangrijkste is dat je geniet van een wedstrijd! Probeer alles om je heen in je op te nemen en alle indrukken te verwerken. Geniet van de mensen langs de kant, de andere lopers en het feit dat je daar aan het rennen bent, wat veel anderen niet kunnen zeggen.

Heel veel succes met je hardloopwedstrijd! Wil je meer tips? Bekijk hier extra hardlooptips.

Liefs,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love