13 januari 2016

Marathon gedachten #3

Drama. Zo kan ik deze week het beste omschrijven. Ik kan nog net op mijn benen staan en al waggelend kom ik van de ene naar de andere bestemming. Iedereen vraagt mij wat ik heb gedaan waardoor ik zo loop en dat vraag ik mezelf nu eigenlijk ook af.

Waar ik al volop in mijn voorbereiding had moeten zitten voor in elk geval de halve marathon, ben ik nu blij als ik op mijn werk op mijn plek zit en alleen hoef op staan om naar de wc te gaan. Laten we bij het begin beginnen. Vorige week vrijdag heb ik mijn kuiten getraind. Geen probleem zou je zeggen, want daar word je uiteindelijk alleen maar sterker van. Het was een flinke training waarbij ik echt mijn kuiten voelde branden, heerlijk!

Zondag stond ons eerste Runatics event op de planning en daarom trok ik zaterdag ochtend de hardloopschoenen aan om vast een rondje te rennen in het Amsterdamse Bos. Dit rondje ging moeizaam, maar toch had ik hem nog in een redelijke tijd neer kunnen zetten. Na mijn run stapte ik in de auto weer onderweg naar huis. Toen ik thuis eenmaal wilde uitstappen voelde ik mijn kuiten helemaal trekken. Ik heb nog nooit last van mijn kuiten gehad tijdens het rennen of sporten, dus dit was even nieuw voor me. Ik had waarschijnlijk niet 5 km moeten rennen na zo’n zware kuiten training. Lessons Learned. Maarja, toen moest ik die zondag datzelfde rondje nog een keer doen tijdens het event. Gelukkig lag het tempo van het lopen niet al te hoog en kon ik tijdens de oefeningen mijn benen even rust geven, toch was ook dit eigenlijk geen goed plan.

Na het event kroop ik weer rustig in de auto en toen ik thuiskwam, kon ik eigenlijk helemaal niet meer lopen. Het voelde alsof mijn kuiten afbrandde en alsof ik ze elk moment lek kon prikken. Door op mijn tenen te lopen ging het nog redelijk en mijn vriend heeft mij vervolgens op zijn rug naar binnen getild. Ja, zo erg was het.

Gelukkig is mijn fysio/vriendin altijd bereikbaar voor mijn pijntjes en zij adviseerde mij om de komende tijd even rust te houden, magnesium te nemen, rustig te rekken en vooral veel water te drinken. Het is waarschijnlijk hele erge spierpijn en dat moet met rust overgaan. Super balen dus, want nu kan ik nog niet trainen. En dat terwijl ik er weer zo lekker in zat en ik zo graag meters wil maken. De afgelopen week dus maar even rust gehad en de trainingen die ik in de sportschool heb gedaan waren enkel gericht op het bovenlichaam.

Inmiddels kan ik weer een beetje lopen, maar voordat ik iets ga forceren wil ik helemaal herstelt zijn. Hopelijk ben ik snel weer on the run!

Sportieve groet,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


11 thoughts on “Marathon gedachten #3

  1. Sonja Diane schreef:

    Ooooh, balen zeg! Ik had laatst na een zware kuitentraining het zelfde. De dag erna gewoon gaan hardlopen en vervolgens een week niks kunnen doen….Beterschap, voor je het weet kun je weer aan de slag.

    1. Healthyrunning schreef:

      Laten we het maar zien als een goede les 🙂
      En inderdaad; na een weekje rust ga ik het weer rustig oppakken. Bedankt voor je reactie!

  2. Debbie ~ fitfunrun.com schreef:

    jemig had je zo’n last na het weekend?! da’s niet best nee. rustig aan doen.
    toevallig dat we allebei met onze kuiten lopen te rommelen. ik heb,zoals je wel weet, vandaag na 2 weken (!!!) looprust weer een stukje gelopen.
    ik raad je aan om echt rust te houden, ik heb in de maanden november en december gewoon doorgelopen omdat er veel runs gepland stonden, maar dat heeft mij uiteindelijk nergens gebracht. en ik loop ook 3 april weer een HM, ik moet aan de bak, haha!
    sterkte meis!

    1. Healthyrunning schreef:

      Ja klopt! Volledige rust is zooooo moeilijk als je zo graag wilt lopen. Ik word er ook helemaal onrustig van. Gewoon weer rustig aan beginnen. Dank je wel meis en jij ook sterkte!

  3. marissa schreef:

    Hi! Gebruik je ook van die lange compressie sokken? Zo ja wat vind je ervan? Zo nee waarom niet? Veel liefs x

    1. Healthyrunning schreef:

      Hoi Marissa!
      Ik gebruik ze af en toe. Verder heb ik eigenlijk nog nooit last van mijn kuiten gehad, dus gebruikte ik ze vooral preventief. Afgelopen zondag had ik ze wel gebruikt omdat ik “moest” lopen en ik al pijn had. Toen merkte ik wel echt dat het hielp en dat het druk wegnam. Echter toen ik de sokken uittrok, was de pijn weer terug. Het is echt een hulpmiddel, maar helaas geen medicijn haha. Maar tijdens het lopen bood het mij wel de nodige steun! Ik schreef trouwens een tijdje geleden een review over een paar compressiekousen: https://www.healthyrunning.nl/review-stox-compressiekousen
      Heb jij al eens gebruik gemaakt van deze sokken?
      Liefs!

  4. Anke schreef:

    balen; beterschap!
    En extra pijnlijk is dat onder deze blog een blogje staat over het voorkomen van blessures……

    1. Healthyrunning schreef:

      Haha inderdaad, goed opgevallen!
      Daar kan ik zelf ook nog genoeg van leren..
      Het was ook dat ik het evenement gepland had staan, anders had ik wel rust genomen. Maarja daar moet ik nu voor boeten (oepsie!)

  5. Mike schreef:

    Dat is balen zeggen. En je was zo goed bezig! Nu zitten we allebei op het blessure bankje. Ik hoop dat je snel hersteld.

    1. Healthyrunning schreef:

      Ja zeker!
      Hopelijk kan ik snel de draad weer oppakken. Over 2 maanden een halve marathon gepland, dus moet nu toch wel meters maken. Jij ook sterkte met je blussere! Op naar een snel herstel.

  6. Healthyrunning schreef:

    Dank je wel! Komt inderdaad goed 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love