New York Marathon
9 november 2016

New York Marathon avontuur #1

In Oktober 2015 besloot ik redelijk impulsief dat ik wel eens een hele marathon zou willen lopen. Maar als ik dat ooit zou doen, zou ik dit wel in New York willen doen. Het leek een droom, die nog ver weg van werkelijkheid stond. Toen ik toch nieuwsgierig op het internet aan het zoeken was en in contact kwam met Cliniclowns, vroegen ze mij wat mij tegenhield om het te doen. Bij die vraag wist ik het zeker: ik ga het doen. Dit was voor mij het moment om deze kans aan te grijpen en waarom ook niet? Soms moet je buiten je comfort zone om te groeien. En dus schreef ik mij meer dan een jaar terug in voor de New York Marathon 2016.

Wat volgde was een periode waarin ik veel moest trainen en verschillende CliniClowns trainingen mocht bijwonen. De voorbereidingen voor mijn eerste reis naar Amerika moesten worden getroffen en daarnaast moest er natuurlijk geld worden ingezameld voor het goede doel. Nadat de trainingen erop zaten, het sponsorgeld binnen was en alle papieren waren geregeld, stapten we op 3 november 2016 het vliegtuig in richting New York. We verzamelden vroeg met het hele CliniClowns team op Schiphol om samen dit avontuur aan te gaan. Wat hadden we er een zin in en samen gingen we maar voor één doel.

Na een goede vlucht en een ritje in de file naar ons hotel, kwam we aan bij Ameritania hotel, vlakbij Times Square. Een toplocatie midden in New York. Mijn moeder en haar vriend en mijn zus en haar man waren ook naar New York afgereisd en samen gingen we meteen de eerste avond een hapje eten! Ik was opslag verliefd op deze stad. Wat een prachtige stad en wat een gezelligheid. Na de eerste avondmaal, gingen we vroeg naar bed. De volgende dag moesten we namelijk vroeg op voor een verkenningsloop door Central Park.

New York Marathon

Het loopje was ongeveer 7 km en we zagen hoe de finish erbij lag en bekeken de route die we moesten lopen als we op 6 november over de finish weer terug naar ons hotel moesten. Gelukkig zat ons hotel niet ver weg, dus vanaf de finish konden we zo teruglopen, of 2 haltes de metro pakken. Tijdens dit loopje voelde je al hoeveel hoogteverschil er in het parcours zat, maar zag je ook tegelijkertijd hoe prachtig de route was.

20161104_131958

Na het loopje mochten we ons startnummer ophalen. We werden met de bus naar de expo gebracht waar we niet alleen ons startnummer konden ophalen, maar ook een mooi shirt en talloze kraampjes konden bezoeken van allemaal verschillende sportmerken. Uiteindelijk heb ik daar niks gehaald, omdat we ook al een shirt van de organisatie hadden gehad en ik de prijzen nog best hoog vond.

20161104_163208

Die avond was het tijd voor de openingsceremonie van de New York Marathon. Je kon je opgeven om deel te nemen en uiteindelijk waren wij met de groep ingeloot om mee te lopen. We moesten ons al vroeg melden en gekleed in de Nederlandse kleuren, stonden wij klaar om ons land te vertegenwoordigen. Tussen al die andere landen, maakten we er één groot feest van. Wat was dit gaaf om mee te maken! Uiteindelijk was het maar een klein stukje lopen en een lange tijd wachten, maar het was het dubbel en dwars waard. Dit extraatje maakte deze ervaring nog bijzonderder.

20161105_145441

De volgende dag wilde ik graag rustig aan doen, ik moest immers de volgende dag de Marathon lopen. Ik besloot met een aantal van de groep het Vrijheidsbeeld te bekijken, Ground Zero te bezoeken (kippenvel!) en naar boven te gaan bij het WTC gebouw (prachtig uitzicht!). De rest van de dag besloot ik te rusten in mijn hotelkamer om mijn benen te sparen. De zenuwen begonnen steeds erger te worden niet wetend wat mij te wachten stond de volgende dag. Ik had vast al mijn kleding en spullen klaargelegd om de volgende dag vroeg te vertrekken voor dé race..

Meer over dé race, in mijn volgende blog!

Sportieve groet,

Tamara Kops

Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops