Kika Run
5 januari 2017

Souplessemethode

Iedereen traint op zijn eigen manier, en je moet doen wat het beste voelt bij jouw lichaam. Toch leer ik tijdens mijn looptrainingen om op een bepaalde manier te trainen. Dit is volgens een souplessemethode; de Verheul methode. Lees mee over wat deze training inhoudt.

Hoe werkt de souplessemethode?

De souplessemethode is vergelijkbaar met interval trainingen. Zelf doen wij eerst altijd een aantal loopscholing oefeningen en vervolgens een warming-up. Dit is ongeveer 1 km hardlopen, om vervolgens te starten met de souplesse oftewel Verheul methode..

Deze training verschilt elke keer dat wij het doen met het aantal minuten. De ene keer lopen wij 2 minuten op wedstrijdtempo en 2 minuten rust, en de andere keer bijvoorbeeld 4 minuten. Het doel hiervan is om snelheid te ontwikkelen en blessures tegen te gaan. De rust periodes zijn even lang als de inspanning. Hierbij dribbel je dezelfde tijd als dat je rent op wedstrijd tempo, met daarvoor en daarna ongeveer 1 minuut wandelen. Als je bijvoorbeeld steeds 4 minuten op wedstrijdtempo loopt, en je doet dit 7  keer, heb je toch alweer 28 minuten op wedstrijd tempo gelopen zonder dat je dat eigenlijk door hebt.

De belasting tijdens deze training is relatief laag, waardoor de herstel periode kort is. Zelf probeer ik altijd deze training twee keer in de week te doen, en dan in het weekend een duurloop. Door middel van deze training zal na ongeveer 6 tot 8 weken al progressie te zien zijn.

Ik ben benieuwd op welke manier jullie trainen. Volgen jullie ook zulke schema’s of volg je je gevoel?

Sportieve groet,

Tamara Kops

PhotoGrid_1420443822056

 


Blijf op de hoogte van de laatste blogs en updates via social media Tamara Kops

Reacties


7 thoughts on “Souplessemethode

  1. Wendy van Gilst schreef:

    Goed artikel! Leuk om te lezen hoe jullie trainen 🙂

    1. Leuk om te horen, dank je wel!:mrgreen:

  2. Manon schreef:

    Handig om te lezen! Volgens mij doe ik dit nu met m’n start to run schema haha 🙂

    1. Dank je wel :D! Haha leuk om te weten dat er meer mensen zo trainen! Ik heb al veel succesverhalen over deze methode gelezen, dus dat moet goed komen! Succes!

  3. Jorien schreef:

    Hoi Tamara,

    Ik ben sinds kort begonnen met het lopen bij een hardloopgroep en zij werken ook met de Verheul/souplesse methode. In mijn zoektocht naar meer informatie over deze methode kwam ik jouw artikel tegen! Interessant om te lezen 🙂 Ik ga nu beginnen met trainen voor de halve marathon en mijn trainer heeft aanbevolen om met 4 x 10 minuten (op 80%) + 4 x 5 minuten rust te beginnen en dit uit te bouwen naar 6-7 keer 10 minuten. Ik ga hier dit weekend mee beginnen, dus ben erg benieuwd! Ik ben ook benieuwd naar jouw verdere ervaringen met deze methode en het trainen voor de Dam tot Dam loop!

    Groetjes, Jorien

  4. Jorien schreef:

    Hoi Tamara,

    Ik ben sinds kort begonnen met het lopen bij een hardloopgroep en zij werken ook met de Verheul/souplesse methode. In mijn zoektocht naar meer informatie over deze methode kwam ik jouw artikel tegen! Interessant om te lezen 🙂 Ik ga nu beginnen met trainen voor de halve marathon en mijn trainer heeft aanbevolen om met 4 x 10 minuten (op 80%) + 4 x 5 minuten rust te beginnen en dit uit te bouwen naar 6-7 keer 10 minuten. Ik ga hier dit weekend mee beginnen, dus ben erg benieuwd! Ik ben ook benieuwd naar jouw verdere ervaringen met deze methode en het trainen voor de Dam tot Dam loop!

    Groetjes,
    Jorien

    1. Hoi Jorien,
      Wat leuk om te horen, dank je wel :D!
      Zo cool, welke halve marathon ga je doen? Ik ga ook in juni mijn eerste halve marathon doen!
      Je kan mijn blog volgen voor mijn verdere ervaringen!
      Bedankt voor je berichtje, erg leuk!
      Heel veel succes met je training, het gaat je lukken!
      Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Meest recente hardloopblogs

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love