2 maart 2018

Verslaafd aan chocolade?

Ik ben altijd al gek geweest op chocolade. Normaal gesproken kon ik rustig een hele reep wegwerken om daarna mijn sporttas te pakken en te gaan sporten. Ik merk nu ik zwanger ben dat ik toch wat meer moet opletten omdat ik niet meer zo fanatiek kan sporten als dat ik deed. Shit 🙁 Hoewel ik dus eigenlijk nóg meer zin heb in lekkers, mag ik eigenlijk nóg minder. Aanleg om snel aan te komen zit er bij mij nou eenmaal in en dus moet ik opletten. Maar wanneer ben je eigenlijk verslaafd aan chocolade en wat kun je er aan doen?

Wanneer ben je verslaafd aan chocolade?

Laten we als eerst even de definitie van verslaafd erbij pakken. Bij verslaving is “willen” veranderd in “moeten”. Kun je bijvoorbeeld niet meer goed functioneren als je geen chocolade bij de hand hebt? Kun je jezelf echt niet bedwingen als het gaat om het eten van chocolade? Als dit bij jou het geval is, is het goed om er iets aan te doen. Als je af en toe een stukje chocolade eet, is er heus niet gelijk iets aan de hand. Zolang het je maar niet gaat overnemen. Oké als ik dit zo lees, ben ik niet verslaafd. Ik heb het gelukkig nog in de hand, maar moet bewust blijven van wat en hoeveel ik eet.

Chocolade verslaving

Hoe komt het dat chocolade verslavend is?

Een van de redenen dat chocolade verslavend is, komt omdat de media dit zo bij ons heeft geprogrammeerd in ons brein. We hebben een positieve associatie met chocolade en het is “normaal” om bij verdriet of angst te grijpen naar chocolade. De combinatie van onder andere structuur, vetten, suikers en aroma geven het goede gevoel dat we bij chocolade eten kennen.

Veel mensen denken dat er stofjes in chocolade zitten die ervoor zorgen dat het verslavend is. Deze stofjes zoals cafeïne, theobromine en anandamide komen inderdaad voor in chocolade, echter is de hoeveelheid zo klein, dat je hierdoor niet verslaafd raakt. Het zit dus eigenlijk allemaal tussen onze oren en hebben we geen excuus meer om op terug te vallen!

5 tips om je chocolade verslaving in de hand te houden:

  • Waar komt het vandaan? Is het puur uit verveling? Is het omdat je niet lekker in je vel zit? Probeer op te letten wanneer je de drang naar chocolade hebt en daar iets aan te doen. Bij mij komt het vaak voor als ik op de bank zit of even niks te doen heb. Zorg er dan voor dat je iets in huis hebt wat je op dat moment kunt eten, maar een stuk gezonder is.
  • Minderen. Ga voor een paar blokjes in plaats van de hele reep. Wanneer je dit kunt doen, zul je achteraf een trots gevoel hebben in plaats van schuldgevoel en kun je extra genieten van het stukje dat je wél mag.
  • Blijf sporten. Als je lekker in je vel zit en goed aan het sporten bent, zal je merken dat je minder behoefte hebt aan chocolade. Je vindt het zonde om je sportsessie te niet te doen door chocolade te eten en mocht je het dan toch eten, kun je het compenseren door het sporten.
  • Zorg voor fruit thuis! Kies eens voor een stuk fruit in plaats van een stuk chocolade. Probeer hier een gewoonte van te maken en voor je het weet zit je met een fruit bord op schoot je favoriete serie te kijken in plaats van met een reep chocolade.
  • Af en toe gewoon genieten. Helemaal geen chocolade eten hoeft natuurlijk niet. Probeer af en toe te genieten en trakteer jezelf dan op jouw favoriete chocolade. Dat wordt genieten!

Hoe houd jij jezelf in de hand? Let me know in de comments!

Liefs,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


2 thoughts on “Verslaafd aan chocolade?

  1. Rianne schreef:

    Ik heb mezelf aangeleerd om 85% chocola te eten… Vind het nu heel lekker en je bent na een blokje al verzadigd genoeg! En nog gezond ook – vol antioxidanten! 🙂

    1. Tamara Kops schreef:

      Super goede tip ook! 🙂 Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Foodvlog

Bestel nu online

Meest recente Foodblogs

Populaire foodblogs

From Tamara with Love

Multiculturele recepten