Voorbereiding Marathon
27 november 2015

Voorbereiding Marathon

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, heb ik mezelf dus ingeschreven voor de New York Marathon. Ze is gek, hoor ik je denken. Waarom ik mee ga doen heb ik in mijn vorige post uitgelegd. Maar nu? Ik sta ingeschreven en het is vastgelegd. Volgend jaar op 6 november sta ik aan de start van de nu al meest grote uitdaging in mijn (nog maar zo korte) hardloopcarrière. Hoe bereid je je daar op voor?

Een jaar lijkt lang, maar is voordat je het weet alweer voorbij. Daarom start ik niet morgen met het trainen maar vandaag. Of eigenlijk ben ik al begonnen. De eerste race die ik weer heb is op 6 december en ik zou hier eigenlijk de 10 kilometer lopen, maar heb toch besloten om 15 kilometer te lopen. Ik moet nu toch echt wat meer kilometers gaan maken. Mijn doel is sowieso om elke zondag steeds een stukje verder te rennen. Een plan? Nee dat heb ik niet echt. Of tenminste.. niet een strak plan. Wel in mijn gedachten, maar niet op papier.

Voorbereiding Marathon

Mijn doel? Ik vind het eng om uit te spreken, maar ik wil proberen de Marathon tussen de 4:15 en 4:30 te lopen. Het is mijn eerste marathon en zover ik heb begrepen is het een zwaar parcour. Ik denk daarom dat dit een realistische tijd voor mij is en ik hoop dit te gaan halen.

Tot en met juni ga ik trainen om “makkelijk” een halve marathon te kunnen lopen. Op 12 juni (mijn verjaardag, yay!) loop ik een halve marathon tijdens de Almere City Run en vanaf daar ga ik opbouwen naar de 25, 30 en 35 kilometers. Tussen nu en juni wil ik een stuk of 3 halve marathons lopen zodat ik een beetje aan die afstand gewend raak. Daarnaast gewoon hard zelf trainen natuurlijk, maar sinds ik me heb ingeschreven ben ik alweer lekker aan het lopen.

Doordeweeks probeer ik 2 a 3 keer te lopen tussen de 5 en 10 kilometer en elke zondag loop ik een afstand nu nog tussen de 10 en 15, maar dit wil ik verhogen naar 10 tot 20 kilometer.

Ondertussen ben ik ook op zoek gegaan naar informatie over sportvoeding en heb ik afgesproken met Maud, die ook meegaat de Marathon lopen. Het is heel fijn om met iemand te kunnen praten die hetzelfde traject als jou ingaat! Wij zullen het aankomende jaar ook wat evenementen gaan organiseren om geld in te zamelen om ons doel te behalen.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn trainingen en de vorderingen die ik het aankomende jaar ga maken. Maar terwijl ik keihard aan het trainen ben, ben ik ook nog heel hard op zoek naar sponsors om dit avontuur uberhaupt mogelijk te maken. Steun jij mij en daarbij vooral Clini Clowns ook? Sponsor mij!

Sportieve groet,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


12 thoughts on “Voorbereiding Marathon

  1. Arnea schreef:

    Hi Tamara, heel veel succes met je voorbereiding op de marathon!
    De eerste is de zwaarste:) Ben zelf na 11 marathons er mee gestopt, nu aan het trailrunnen (1/2 mar.) door de bossen. Eeen vriend van mij heeft NY gelopen en hij zei dat vooral op het eind er een heel naar stuk vals plat in het parcours zit, wellicht heb je hier iets aan. Mocht je nog tips nodig hebben, laat maar weten, su6!

    1. Healthyrunning schreef:

      Haha nou ik denk dat de eerste voor mij ook meteen de laatste wordt. Een soort van once in a lifetime. Maarja, dat zei ik ook na mijn halve haha. 11 marathons, pfoe knap hoor! Dank je wel!!

  2. Ronald schreef:

    Spannend.
    Met een goede voorbereiding gaat het je zeker lukken.
    Gr. Ronald

    1. Healthyrunning schreef:

      Dank je wel! En voor een goede voorbereiding gaan we zeker 🙂

  3. Mari Durieux schreef:

    Succes mooi doel

    1. Healthyrunning schreef:

      Thanks :D! Komt mede door jouw mooie verhalen van de Amsterdam Marathon!

  4. Ytsen de Boer schreef:

    Naast de goede overwegingen die je nu al noemt wil ik je er nog eentje meegeven. Ik heb afgelopen maand mijn eerste marathon gelopen en inderdaad ook in New York. Pas 2 maand ervoor heb ik mijn doelstelling bijgesteld. Het uitlopen en mijn tijd kwamen op plaats 2 en 3 terecht. Op 1 heb ik gezet dat ik maximaal de marathon wilde beleven, genieten van de mensen, van de prachtige stad, van de uitmuntende organisatie. Tot in mijn haarvaten wilde ik de sfeer absorberen.

    En dat is gelukt, maar dat kan alleen als je niet in die cocon terecht komt, waar je alleen maar aan die finish kunt denken, dat je overal pijn hebt en tegen de klok aan het rennen bent.

    Het is overweging waard en als je dat ook vind, heb ik nog wel aantal tips om ervoor te zorgen dat het ook zo gebeurd.

    Iemand met een prachtige marathon herinnering en een gouden rand.

    1. Healthyrunning schreef:

      Wauw dat klinkt heel erg mooi!! Ik kreeg inderdaad ook van iemand anders een reactie met dat ik niet op de tijd moet letten, maar het echt moet gaan ervaren. Dat ga ik zeker meenemen. Het is iets dat ik (en waarschijnlijk heel veel) maar 1 keer zullen meemaken, dus moet je er echt van genieten. Super mooi en bedankt voor het delen!

  5. Hannes Van De Vreken schreef:

    Hi!

    Leuk verhaal. Ik heb dit jaar (2015) de NY marathon gelopen voor een gelijkaardig goed doel. Daarbij heb ik 4250 euro opgehaald.

    Betreft het lopen: doe maar rustig aan, je moet pieken naar New York toe. Alle wedstrijden tussendoor moet je rustig aan doen. Mijn ervaring is dat na elke wedstrijd een dip komt, en die kan je niet gebruiken. Dus pas die wedstrijden in in je trainingsschema als duurlopen en ga niet te snel rennen.

    Een laatste tip: stel een doel op voor al je duurlopen en bepaal wat haalbaar is. Vervolgens ga je de eerste helft van je duurloop trager lopen om krachten te sparen. De tweede helft kan je dan iets sneller afleggen. Dit heet de negative split tactiek. Zo kan je sterk eindigen in plaats van als een leeggelopen ballon. Als je te diep gaat naar het einde toe heb je te lang nodig om te herstellen. Altijd wat reserve houden.

    Cheers! En succes.

    1. Healthyrunning schreef:

      Thanks voor de tips! Met zulke tips kan ik echt heel veel, dus daar ben ik dankbaar voor. Helemaal van een ervaringsdeskundige! Thanks 😀

  6. Angela blankespoor schreef:

    Spannend! Ik heb voor de sinterklaas van mijn werkgever een startbewijs voor de marathon van Amsterdam gekregen voor oktober 2016! Whaaaaaaaa dat word trainen. Ik ga je blogs zeker in de gaten houden ,kom veel nuttige tips tegen. We hebben nog een paar maanden om te trainen maar het is zo zover! Succes?

    1. Healthyrunning schreef:

      Waaaah wat stoerrrr!! Heel veel succes in je voorbereiding!! Gaat zeker goedkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Hardloopvlog

Kinderslaapcoach nodig?

Wist je dat ik ook gecertificeerde baby en kinderslaapcoach ben? Op een liefdevolle manier helpen wij kinderen van 0 t/m 4 jaar weer slapen.

Logo Slaapkops

Populaire hardloopblogs

From Tamara with Love

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.