23 december 2015

Zo voorkom je de after dinner dip

Je hebt net je heerlijke maaltijd achter de kiezen en je bent van plan om daarna nog even te knallen. Nog wat werk er doorheen jagen, of toch nog even sporten als je eten is gezakt. Maar dan komt het: de after dinner dip. Je voelt je moe en je moet moeite doen om niet in slaap te vallen. Hoe komt dat eigenlijk? Wat veroorzaakt de after dinner dip en misschien nog wel belangrijker: hoe voorkom je deze dip?

pannekoeken

Wat is een after dinner dip?

De after dinner dips kan door twee dingen komen: namelijk je voeding, maar ook de biologische klok. Je lichaam zorgt er namelijk zelf voor dat tussen 2 en 4 uur ’s middags je lichaamstemperatuur wat lager wordt. Hierdoor gaat je lichaam melatonine produceren, waardoor je moe kunt worden. Dit is dan ook de meest voorkomende tijd dat mensen last krijgen van een dip. Het is dan ook niet geheel gek dat ze in landen zoals Spanje om deze tijd siësta houden. Zij geven toe aan deze dip en wellicht moeten wij dat ook eens gaan doen. Vind ik helemaal geen probleem hoor haha! Maar ook na het avondeten hebben veel mensen last van een after dinner dip. Dit komt vooral door het eten.

Je lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen nodig om energie uit te halen. Als ze deze voedingsstoffen niet krijgen, zul je ook niet genoeg energie hebben. Maar er zijn ook juist voedingsstoffen die zorgen voor een energiedip. Dit zijn onder andere suikers, koolhydraten en transvetten. Het is daarom ook te verklaren dat mensen die minder suiker gaan eten en gezonder gaan eten, meer energie hebben.

Hoe voorkom je de after dinner dip?

Je kunt kleinere porties nemen, in plaats van de grotere porties. Het kost je lichaam enorm veel moeite om zo’n grote portie te verwerken en al je energie wordt daar dan voor gebruikt. Als je daarna nog even wilt sporten of nog wilt werken, is het juist de bedoeling dat je nog wat energie over hebt. Met een kleinere portie, kost het je lichaam minder moeite.

Daarnaast is het ook aan te raden je voeding aan te passen als je vaak last hebt van een after dinner dip. Probeer zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten te eten. Je kunt bijvoorbeeld brood vervangen door havermout, rijstwafels en boekweit. Lees hiervoor bijvoorbeeld de blog over boekweit pannenkoekjes. Vervang je gewone pasta en aardappelen voor zilvervliesrijst, zoete aardappel en glutenvrije pasta. Kleine veranderingen: groot verschil.

Ik ben benieuwd: heb jij wel eens last van een after dinner dip? En zoja, wat doe je daar dan aan?

Liefs,

Tamara Kops


Blijf op de hoogte van mijn laatste blogs en updates via social media! Tamara Kops

Reacties


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Foodvlog

Kinderslaapcoach nodig?

Wist je dat ik ook gecertificeerde baby en kinderslaapcoach ben? Op een liefdevolle manier helpen wij kinderen van 0 t/m 4 jaar weer slapen.

Logo Slaapkops

Bestel nu online

Populaire foodblogs

From Tamara with Love

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Multiculturele recepten